kitab al-ashbah wan nazair makna petuk

TEMPAT PENJUALAN KITAB PETUK | BUKU ISLAMI | KITAB MAKNA PESANTREN| TERJEMAH KITAB HUBUNGI SMS/WA 085815353707

Minggu, 17 September 2017

kitab al-ashbah wan nazair makna petuk

Kitab Al Asybah Wan Nadhair karya Al Imam Jalaluddin makna

kitab al-ashbah wan nazair makna petuk :
kitab al-asybah wa al-nazha-ir karya tajuddin al-subki disebut pada antara karya terbaik pada bidang kaedah fiqh. Dalam kitab   ini, tajuddin al-subki menyebut kaedah usul dan  fiqh serta menghuraikannya  menggunakan relatif baik. Masalah ini tidak menghairankan kerana dia artinya seseorang yg mendalam ilmunya dalam kedua-2 bidang - fiqh dan  usul. Kehebatan ilmu beliau dimanifestasikan pada kitab   al-asybah wa al-nazha-irnya. Walaupun kitab   ini tidak membincangkan masalah fiqh, tetapi dia merupakan antara buku terbaik dalam bidang kaedah fiqh kerana susunan bahasanya yg baik serta kemantapan idea yang dilontarkan ketika membincangkan sesuatu kaedah. Justru itu, terdapat ulama lain juga menurut metod penulisan tajuddin al-subki. Di antaranya ibn nujaim dan  al-sayuthi (911h) yang juga menulis kitab   kaedah fiqh dengan menggunakan nama al-asybah wa al-nazha-ir.

Tajuddin al-subki jua menyebut antara faktor yg mendorong beliau menulis kitabnya merupakan melihat kepada kitab   al-asybah wa al-nazha-ir karya ibn al-wakil atau sebenarnya abdullah bin al-murahili (716h) yang memerlukan kepada penerangan yg lebih mendalam. Dia sudah  menyusun kembali karya ibn al-wakil tersebut dengan penyusunan yang lebih baik dari awal kitab   hingga akhirnya kerana ibn wakil tewas pada keadaan isi karyanya itu bertebaran pada sana-sini.

Tajuddin al-subki telah menggunakan metod berikut dalam penulisannya kitab   al-asybah wa al-nazha-ir, iaitu;

1.      Memulakan kitab   menggunakan lima kaedah asas dan  menghuraikannya dengan relatif baik.

2.      Mengungkapkan kaedah-kaedah fiqh yg penting yg dinamakan ‘al-qawaid al-‘ammah’ kerana beliau tidak spesifik kepada sesuatu bab sahaja.

3.      Menjelaskan dhawabit fiqhiyyah serta menamakannya menjadi ‘al-qawaid al-khashshah’.

4.      Mengungkapkan beberapa dilema aqidah yang lahir darinya beberapa cabang fiqh yg diharapkan oleh seorang ulama fiqh.

5.      Membincangkan kaedah-kaedah usul dan  problem-masalahnya.

6.      Meletakkan satu bab yg membincangkan beberapa kalimah bahasa arab berasal aspek balaghah dan  nahu yg muncul darinya beberapa cabang fiqh.

7.      Meletakkan satu bab menyampaikan perselisihan pandangan di antara abu hanifah dan  imam shafie.

8.      Dia mengakhiri kitabnya dengan beberapa perbahasan yang krusial serta masalah-masalah yg perlu diberi perhatian.
Nama KitabHarga Kitab
al-ashbah wan nazair
Berat

Rp79.000
0.6kg
312 Halaman


NB: 

NB: 
Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
KITABMAKNA.ID| JUAL KITAB MAKNA PETUK DAN KITAB TERJEMAH
KITABMAKNA.ID| JUAL KITAB MAKNA PETUK DAN KITAB TERJEMAH Updated at: 13.22
Tags :

Related : kitab al-ashbah wan nazair makna petuk

0 komentar:

Posting Komentar